петък, 14 декември 2012 г.

Първичността

сигурно е на мода..

Провокирано от „Биг Брадър 2012“

Ядосан първобитен човек

Новите и стари „герои“ от новия сезон на „Биг Брадър 2012“ ми напомниха за това колко често някой, след като „демонстрира първичната си натура“, заявява: „Аз съм такъв – първичен!“

Едно от нещата, с които Златка, „тризначките“ и Пацо  „обогатиха микрокосмоса“ на съквартирантите си, е нескритата гордост, с която заявяват: „Аз съм първичен“, „Аз съм първосигнален“, когато искат да оправдаят грубите си подмятания, нападки и обиди. Сигурно защото за тях това значи откровен, спонтанен, прям, открит, честен…?!?

И се питам това ли виждат хората в първичността и първосигналността?



Самата дума „първичен“  означава  „първоначален, изходен“, което ще рече  основа, база  на нещо, което ще се развива, ще се надгражда. Когато става дума за хора, смисълът на думата „първичен“ е „първобитен, примитивен“.  Което не значи нищо друго, освен, че първичният човек е останал на някакво ниво на развитие от ерата на праисторическия човек и еволюцията не го е „засегнала“ по никакъв начин. :)

         „Първосигнален“ пък идва от теорията на Павлов за двете сигнални системи. Първата сигнална система е характерна за висшите животни и човека.  За разлика от висшите животни, второсигнални условни връзки функционират  единствено у човека.



Ако пренебрегнем втора сигнална система при общуването, не се ли оставяме на инстинктите да ни водят? 


По какво тогава се различаваме от животните, които реагират само първосигнално?

Да реагираш първично и първосигнално не означава ли само, че си изостанал в развитието си?

Защо толкова много хора се крият зад думи като „първичен“ и „първосигнален“, когато в яда си не мислят какво казват, обиждат и нагрубяват? Не е ли това доста удобен начин да оправдаят своята агресия?

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Въведете коментара си тук. Ще го видите след малко.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...